keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Hienoja hevosia!

Viime viikkoina on allani ollut taas kaikkea nelivuotiasta nuorista vanhoihin kisahevosiin. Päiviin olen ehtinyt saada neljä ratsua mahtumaan. Olen jopa ehtinyt ratsastaa Skidillä kokonaisen viikonlopun sen kanssa ehdin mennä sileällä, maastoilla ja käydä äidin estevalmennuksessa.

Viime viikon maanantaina ehdin koulun jälkeen käydä ratsastamassa Ambrosian. Ammu oli yllättävän kiva ratsastaa ja sainkin siitä ihan kivoja puolia esiin. Tein nuoren hepan kanssa paljon siirtymisiä ja keskityin siihen että se kulkisi tasaisena edestä. 

Tiistaina minulla oli päivystysvapaata. Joka tarkoitti sitä että jos on ollut päivystyksessä viikonlopun niin sinulla on aina Tiistai vapaata. Lähdin jo puoli yhdeksäksi talliin ja löysinkin itseni Ambrosian selästä. Pääsin Ammun kanssa opettajamme tunnille, se auttoi minua todella paljon ja sain uusia vinkkejä sen ratsastukseen. Sain sen edestä paljon tasaisemmaksi ja mukavammaksi. 
Iltapäivällä sovin että menen ratsastamaan Jonten. Sillä ratsastin itsenäisesti ja se osottautui oikein mukavaksi! Sain sen ihan hyvin jalasta eteen ja se oli oikein mukava kädelle. Tein sen kanssa paljon väistöä ja avoja!


Keskiviikkona oli sitten taas koko päivä koulua ja ehdinkin vasta koulun jälkeen taas Ambrosian selkään. Ratsastin Ammun taas sellaiset 40min, sillä on parhaillaan aika huono kunto ja sitä on vaan kasvatettava rauhassa. Huomasin että Ammu alkaa olla aika minun säädöilläni ja alan hiljalleen löytää sitä vähän alleni. Nuorten kanssa on niin kiva tehdä töitä kun niiden kanssa huomaa hetkessäkin sen edistymisen! Kävin vielä sen jälkeen juoksuttamassa kaverini ponin joka on niin syötävän suloinen tapaus!
Syötävän suloinen joo mutta aivan kamalan likainen!

                     
Ammu!
Torstai oli myös todella hevostäytteinen päivä. Minulla oli heti aamusta tallia ja pistettiin luokan kanssa vauhtia että ehditään ratsastaa. Sain ensimmäiseksi ratsuksi Welfinin, joka oli ihan ok ratsastaa. Hieman hankala taas vasemmalle mutta pienen jumppailun jälkeen se oli hieman parempi. Hypättiin Welfinin kanssa, se oli yllättävän rauhallinen ja olen hieman päässyt jyvälle että miten sen kanssa oikein esteillä toimitaan. Tehtiin aika yksinkertaisia tehtäviä ja olin hyvillä fiiliksin estetunnin jälkeen!
Seuraavana ratsuna oli heti Ambrosia, senkin kanssa oli luvassa esteitä. Senkin kanssa meni estetunti todella hyvin! Alussa halusin itse ratsastaa hieman liikaa taaksepäin mutta loppujen lopuksi annoin sen vain olla ja tulla esteille. Olin niin fiiliksissä näiden tuntien jälkeen ja innoissani!

Minulla oli Torstai iltapäivä vapaa ja kyselin että onko mahdollisuutta päästä vielä ratsastamaan. Minulle valikoitui ratsuksi vanha herra Gigolo joka on elämässään hypännyt ihan isojakin luokkia. Meillä oli senkin kanssa estetunti. Viimeksi kun kävin Gigolon kanssa estetunnilla niin en edes aluksi saanut sitä puomin yli. Tällä kertaa meni todella hyvin edelliseen kertaan verratuna. Ei tullut yhtäkään kieltoa ja sain sen hyvin tuotua esteille. Minun piti vain pitää tasaisesti tukea ja pitää hevonen pohkeen ja ohjan välissä!



Perjantaina meillä oli taas tallia. Mentiin heti ratsastamaan ja tehtiin sellainen 30min verryttelyratsastus, ihan vain niin että hevoset pääsevät availemaan jumejaan eiliseltä estetunnilta. Welfin oli oikein hyvä ratsastaa ja sain sen kivasti läpi molemmilta sivuilta.
Koulun jälkeen pakkasin äkkiä tavarat ja lähdinkin kotiin. Kotiin saapuessani menin heti tallille ja lähdin ratsastamaan Skidiä, jolla olin viimeksi ratsastanu kaksi viikkoa sitten.
Äiti on kehunnut että Skidi on ollut erittäin hyvä ratsastaa viimeaikoina. Ai että Skidi oli niin hyvä ratsastaa! Fiilistelin vain sen selässä ja hymyilin vain ratsastuksen läpi!

Kävin lauantaina maastoilemassa Skidillä. Oli kyllä oli hieman extremee koska vettä tuli vaakatasossa ja tuuli oli sen mukainen. Onneksi Skidi on niin maastovarma hevonen että sen kanssa voi mennä säässä kun säässä maastoilemaan. Skidi oli hyvin innoissaan ja uskalsin päästellä myös hieman kun pohjat olivat sen verran hyviä pitkän sateen jälkeen.

Sunnuntaiksi oltiin äidin kanssa sovittu estevalmennus. Estevalmennuksessa oli luvassa jumppasarjaa, yksittäistä pystyä ja puomi-okseri linjaa. Nopean alkuverkan jälkeen, jossa Skidi oli älyttömän hyvä! tultiin kavaletteja. Sain kavaleteillä Skidin yllättävän hyvin pohkeen ympärille ja se tuntui todella hyvältä! Siirryttiin sitten jumppasarjalle joka meni myös ihan hyvin. Tultiin sen jälkeen pieni rata ja sen jälkeen sama rata vaan että äiti nosti esteitä. Skidi oli todella hyvä! Se oli ehkä hitusen puomeissa kiinni mutta ei ottanut yhtäkään puomia!
Olen myös tehnyt paljon varustemuutoksia Skidille, olen vaihtanut esteille Waterford kuolaimen takaisin, sillä se ei muutu vahvaksi. Otin myös martingaalin pois, saan sen paljon paremmin nostettua ylös edestä ilman sitä. Itse olen myös ottanut kannukset pois, koska saan ratsastaa rohkeammin pohkeella niin että Skidi ei ala protestoimaan.




Olin hieman väsynyt estetunnin jälkeen
Maanantaina oli toki heti luvassa kouluun lähtö. Löysinkin itseni heti koulun jälkeen Ambrosian selästä. Ammu oli ihan ok ratsastaa, hieman liian energinen mutta sain sen lopussa ihan kivaksi.
Tiistaina minulla oli koulun jälkeen luvassa estevalmennus Ammun kanssa. Se oli todella hyvä, hypättiin innari väleillä olevaa jumppasarjaa. Tultiin sitä aika monta kertaa niin poni onnistui hieman väsähtämään. Se sitten kostautui rataa ratsastaessa kun en itse ollut ihan hereillä ja en tajunnut ratsastaa tarpeeksi eteen. Olen aina tottunut siihen että Ambrosia on esteillä aika eteenpäin.
Mutta sain pari onnistunuttakin hyppyä mukaan!



Sellaisia kuulumisia tänään! Toivottavasti oli teidän mielestä kiva postaus!

2 kommenttia: