sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Joulukalenteri: Luukku 14 ja 15 - Haaste

HUOM! TÄMÄ POSTAUS TULEE MYÖHÄSSÄ LUULIN ETTÄ OLIN JULKAISSUT SEN PUHELIMEN KAUTTA MUTTA EN NÄKÖJÄÄN!!! JA SAA OLLA MOLEMPIEN PÄIVIEN POSTAUS KOSKA EN TÄNÄÄN TAI EILEN OLE EHTINYT OLLENKAAN ISTAHTAA KONEELLE

Sain tällaisen haasteen Elviltä!

Tämä haaste on tarkoitettu niille jotka omistavat hevosen/hevosia. Tarkoitus olisi myös, että kysymyksiin vastattaisiin vähän laajemmin kuin yhdellä sanalla. Haasta vähintään kolme blogia, ei takaisin haastamista. Sinun pitää kertoa blogissasi kenet olet haastanut."

Kerro hevosestasi: rotu, taso ja hieman luonnetta:
Elikkä hevoseni on Weston Joycild eli Skidi. Se on rodultaan FWB, eli suomalainen puoliverinen. Minun on niin vaikea sanoa sen tasoa, mutta Skidi on siis startannu hyväksytysti VaB ja mennyt esteitä 110cm tasolle asti. Sillä löytyisi kyllä lisää ponnua! Skidi on muutenkin kisannut paljon koulua alue ja kansallisilla kentillä, estekisoja se ei ole yhtä paljon kirrellyt mutta aluekisoja se on startannut siinä lajissa ihan hyvän määrän. Luonteeltaan Skidi on todella ihana hevonen, se on ehkä seurallisin hevonen minkä olen tavannut. Se kerjää lähes aina rapsutuksia, haluaa karkkia ja haluaisi että seisoisit vain halaamassa sitä. Mutta ratsastaessa se on jopa vähän kuuma mutta silti ihan älyttömän kiltti hevonen. Eli kaikínpuolin todella kiltti.



Hevoset vai ponit? Miksi?
Hevoset, itseasiassa en ikinä ole kilpaillut "kunnolla" poneilla. Olen ehkä mennyt vain kaksi vuotta poneilla koti ja naapuripaikkakunnan kisoissa. Vukolla kilpailin jo 12-vuotiaana, sitten olenkin mennyt Skidillä. Kokoni takia myös menen mielummin hevosilla! Mutta kyllä minä rakastan poneja yli kaiken, tekisin mitä tahansa jos saisin mennä vielä esim. Turolla edes kerran!
Blogger pilasi vissiin laadun... Mutta kuvassa iki ihana ja Selur fra Fageräng jonka kanssa hyppäsin ensimmäiset 80cm luokkani!
Ensimmäinen hevonen/poni, jolla ratsastit itsenäisesti enemmän?
Oliskohan yllämainittu Selur tai Skidi. Selur oli äidin kaverin omistama, niin kävin sillä n. kerran kaksi viikossa ratsastamassa. Yleensä maastoilin paljon, koska siellä on varmaan upeimmat maastot mitkä tiedän!
Skidin kanssa ratsastin kanssa paljon, kävin sillä 9 vuotiaana jopa yksin maastossa ! :D

Kumpi parempi, kengätön vai kengällinen? Hevosesi kenkien koko? (Jos se on kengässä)
Sanoisin että kengällinen, mutta sehän riippuu paljon hevosesta. Meillä on kaksi tuntihevosta jolla on vain etukengät. Skidin on parempi olla kengässä, kun silti valmentaudutaan ja kisataan säännöllisesti. Skidillä on 2 kaikissa jaloissa, sillä on pieni kavio..

Klippaus: puolesta vai vastaan?
Puolesta, tykkään muutenkin että hevoset ovat paljon siistempiä lyhyellä karvalla kun jollain älyttömällä mammuttikarvalla. Meillä klipataan suurin osa tuntihevosista ja Skidi klipataan joka talvi. Se on niin paljon helpompaa! Niin ja klippaaminen on hauskaa!

Tarhaavatko hevosesi yksin vai laumassa? Miksi?
Laumassa, Skidillä on viisi tammaa kaverina. Minusta hevosen pitää saada olla hevonen ja sillä pitäisi saada olla vähintään yksi kaveri. Mutta niitä erikoistapauksiahan myös löytyy. Kyllähän noin "suuren" lauman kanssa tarhaaminen on aika riskin ottoa, mutta tähän asti *koputtaa puuta* ollaan selvitty jollain mini naarmuilla. Meidän mielestä Skidillä on paljon kivempi olla kavereiden kanssa, Netta on sen paras kaveri parhaillaan!

Siis oikeasti, blogger päätti pilata jokaisen kuvan tänään... Mutta Skidi ja osa laumasta
Ratkaiseeko hevosessa enemmän sen luonne vaiko ulkonäkö (kuten väri)?
No tietty se luonne, ulkonäköhän on ihan vain plussaa. Jos ulkonäkö olisi ratkaissut niin Brendaa kukaan eil olis halunnut... Taas kun kaikki haluaisivat taas Skidin ;)

Millainen on hyvä hevosblogi?
Sellainen jossa on paljon kuvia ja videoita, tarpeeksi tekstiä. Kirjoittaja mielenkiintoinen ihminen tai jokin tuttuni. Luen melkein vain tuttujen blogeja parhaillaan. 

Pahin tippumisesi?
Varmaan kun mentiin molemmat Skidin kanssa kumoon esteellä, onneksi molemmille ei käynyt mitään. Myös se oli Vukon kanssa paha kun tulin sen kanssa sarjalle ja jäin käsijarru liikaa kiinni. Se hyppäsi a osalla ihan jäätävän loikan, siinä minulla irtosi jalustimet ja jouduin kaulalle, sen jälkeen se veilä hyppäsi kilttinä b osan ja enköhän siinä lentänyt 1m ilmaan satulasta ja siitä räsynukkena ilmaan. Kaikki tämä saman talven sisällä, sinä talvena minulle jouduttiin vaihtaa kypärää 3 kertaa pahojen tippumisien vuoksi. 

Kuinka monta loimea hevosesi omistaa?
Aivan liikaa, nopeasti laskettuna jotain 20 loimen paikkeilla. Voi hyvin olla että niitä löytyy paaljon enemmän. 

Kuinka usein hevosesi liikkuu?
Kuusi tai seitsemän kertaa viikossa. Äiti ratsastaa kerran tai kaksi, maastopäiviä on vähintään kaksi hyppypäiviä on yksi tai kaksi riippuu viikosta. Minä sitten liikutan itse sileällä loput päivät. 

Skidi vissiin yritti näyttää syyttömältä...
Oletko varovainen vai "uhkarohkea" ratsastaja?
Aika vaikea sanoa. Tykkään älyttömästi mennä rauhallisilla ja kilteillä hevosilla, mutta liikaa esim. Skidillä meneminen on mielestäni tylsää. Koska kaipaan paljon enemmän actonia, onneksi minulla on ollut aina ne hevoset jota olen liikuttanut niin jännittävämpää ja vauhdikkaampaa sorttia. Parhaillaan varmaan Netta tuo sitä actonia elämääni! Eli varmaan minä olen aika uhkarohkea ratsastaja koska tykkään mennä pukittelevilla ja villeillä hevosilla!

HAASTAN!
Cian - Team Crazy
Idan - Ida ja ponit

6 kommenttia:

  1. Hej Ekih! Olen kuullut huhuja että sulla on joku ohjelma millä voit kattoa ketkä anonyymit on blogeissa? Onko se totta ? Jos on niin voisitko lähettää mulle viestin mikä ohjelman nimi on jotta voin katsoa kuka on kommentoinut mun ja sarkun blogiin että MÄ olen ihan turo turo turo ja kaikki ne paskat jutut musta :) Että jos voisit niin olen tosi kiitollinen! Tai sitten jossinä voit tehdä sen, ihan miten vaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mäkin tykkään enemmän haastavilla ja villeillä poneilla/hevosilla. Ja kiva postaus!! :)

      Poista
    2. mulla ei oo tietoakaan sellaisesta :/

      Poista
    3. Ajjaa nå sit mut ne olio vaan huhuja :)

      Poista